Cum ne angajam?În week-end-ul 10-11 Mai 2014, Asociația Desenăm Viitorul Tău a organizat cel de-al șaptelea atelier din cadrul proiectului finanțat de Comisia Europeană prin fostul program Tineret în Acțiune – Desenăm Viitorul Tău în Educația Non-formală. Acest atelier a fost organizat în cadrul Casei de Cultură a Studenților, mulțumindu-le reprezentanților C.C.S. București încă o dată pentru amabilitatea de a ne primi printre ei pentru a ne putea desfășura activitățile.

Topicul abordat în această săptămână a fost strict legat de angajabilitate și ne-am antrenat mințile jucându-ne serios din postura atât a angajatorului, a candidatului, dar și a echipei din spatele angajatorului, fiind  observatori ai procesului. Suntem într-o perioadă extrem de dificilă din punct de vedere al oportunităților de angajare. Rata șomajului în rândul tinerilor până în 25 ani este în continuare în creștere, așteptând cu nerăbdare fondul ”Garanții pentru tineret”  din partea Comisiei Europene pentru a pune pe roate sectorul de muncă din România. Acest fenomen trebuie luat în serios și tratat cu și mai mare atenție. Observând că piața muncii din România este grav avariată, am ajuns la concluzia că nicio oportunitate și șansă de angajare nu trebuie ratată de tineri, întrucât șansele de reușită fără un venit stabil sunt minime. Ne-am gândit așadar și la faptul că acești tineri sunt neexperimentați și niciunde în școli nu li se prezintă modalitatea de pregătire pentru un interviu, de la etapa întâi de decizie și asumare a acesteia de a-și lua viața în propriile mâini până la ultimele etape în care deja dau mâna cu angajatorul, semnează un contract și încep prima zi de muncă.

Le-am oferit, astfel, ore antrenante acestor tineri participanți la sesiunile de training din proiectul DVTEN, mai ales că tinerii din sistemul de protecție socială se simt din plin descurajați și dezavantajați în fața altor tineri din medii familiale normale atunci când vine vorba să se prezinte în fața unui angajator. Am gândit astfel împreună cum trebuie redactat un CV, ce trebuie să conțină, cum să îl stilizăm cât să atragem atenția cititorului lui. Am redactat și scrisori de intenție și am făcut diferența între o scrisoare de intenție și una de motivație, precum și gândită o schemă prin care să evităm să părem plați, monotoni și robotici în aceste tipuri de scrisori, pentru că până la urmă, ceea ce-l determină pe angajator să te cheme la interviu fără să clipească măcar este modul în care îl cucerești în aceste documente. Am continuat prin a oferi un ghid de practici utile atunci când vorbim prima dată cu reprezentanții departamentului de resurse umane: ce să spună, cum să o spună și ce să întrebe. De asemenea, am făcut împreună și un ghid al candidatului, în care am vorbit despre atitudine și prestanță. Gestică, limbaj, tonul vocii și reacții, cât de mult să vorbim, cum să scăpăm de întrebări incomode și așa mai departe, toate tainele acestor întrebări precum și a multor altora le-am demascat pentru participanți pentru a ne asigura că de acum încolo locul de muncă pe care ni-l dorim îl și putem avea. Printre alte elemente ale acestui atelier am avut premisa în care noi suntem angajatorii și înțelegem astfel ceea ce ne dorim de la un candidat pentru a îl putea angaja, alcătuind și liste de întrebări pe care să le adreseze în timpul interviurilor. Ultima parte, cea mai fascinantă pentru cei cărora le place să identifice erori a fost exercițiul de observare. Punând în practică toate cele învățate, am simulat serii de interviuri, având observatori care cu mare dibăcie au știut să puncteze atât erorile comise de fiecare parte implicată – angajat/angajator – dar să și sesizeze părțile bune ale interviurilor. Îi felicităm pe toți pentru reușite și pentru perseverență!

Le mulțumim pentru încredere participanților, pentru ajutor membrilor voluntari și tuturor pentru sprijin și suport!

Împreună creștem România – și o facem bine!